Verslag/Update jaarlijks onderhoud fairways

Geplaatst: 07-09-2018

Vervelend maar broodnodig. Deze weken zijn we alle fairways aan het beluchten en doorzaaien.

Vrijdag 7 september en donderdag 13 september:
Alle fairways doorzaaien met een 'Vredo machine' (zie onderstaande foto). De grassoorten die we gebruiken zijn een mengeling van Engels 'raaigras' en 'roodzwenkgras'. Vrijdag 7 sept. is al een deel gedaan en eingelijk zou dinsdag de rest gedaan worden. Helaas is op dinsdag een machine stuk gegaan bij het externe bedrijf, dus de rest wordt nu donderdag 13 september afgemaakt.

Donderdag 6 september afgerond:
Beluchten wilden we uitvoeren d.m.v. verticuteren. Dit is het wegnemen van “dood” grasmateriaal (= viltlaag) uit de toplaag. Echter kwamen we al doende erachter dat dit te veel schade veroorzaakte door de droogte van afgelopen zomer.
Hierdoor verwijderen we wat milder deze viltlaag door eerst in 2 richtingen de fairway met een Wiedeg los te krabben en daarna het losgemaakte materiaal op te zuigen. Deze vorm van beluchten is minder agressief dan verticuteren.

Hierna worden de fairways direct geprikt met lange massieve pennen om meer lucht in de diepere ondergrond te krijgen. Door deze werkzaamheden krijgt het oude gras en het nieuwe ingezaaide graszaad kans om met lucht en water in aanraking te komen en te groeien. Helaas zijn door al deze werkzaamheden steeds 1 of 2 holes gesloten, afhankelijk van waar de machines zich op dat moment bevinden.

Deze werkzaamheden worden o.a door externe bedrijven uitgevoerd die wij inhuren. We kunnen dus niet elke wedstrijd of groep(en) helemaal omzeilen. We proberen de overlast wel zoveel als mogelijk voor u te beperken. Nu maar hopen dat de natuur in het najaar nog zijn best doet om alles weer te laten groeien en herstellen. Excuses voor dit ongemak.