Momenteel winterregels (o.a. verplichting tot draagtassen OF trolley's met 'noppen-winterbanden' + winter-teeboxen)

Geplaatst: 14-11-2018

Op dit moment, gelden de volgende winterregels:

• Verplichting van draagtassen OF een trolley met ‘noppen-winterbanden’.
    Mocht u niet willen of kunnen dragen, leg dan dus de 'noppen winterbandjes' er alvast op (eventueel 5 trolley's met 'noppen-winterbanden' te huur bij receptie)!
    Hierbij, om eventuele discussie te voorkomen, nog eens de regels m.b.t. 'noppen-winterbandjes':

De regels die wij hanteren m.b.t. noppen-winterbanden zijn als volgt:
    • Op alle wielen dienen noppen-winterbanden te zitten.
    • Voor vele sets met 3 wielen zijn tegenwoordig speciale winterbanden te vinden (op internet het merk intypen)

• Gebruik 'Winter-teeboxen'
    De teemarkers staan op één en dezelfde plaats. Deze plaatsen worden kaal geslagen. Deze kaal gespeelde stukken worden dan in het voorjaar weer ingezaaid. Reden: beter 1 kaal gespeeld gebiedje per teeing-ground, dan de gehele teeing-ground in het voorjaar te moeten herstellen. Op alle holes zijn dat de Oranje tees. Vanaf deze oranje tees is de baan ook qualifying (mits de vlaggen op de greens staan). Op de PAR-5 holes mag u ook vanaf wit spelen ipv oranje. Dan is de baan niet-qualifying.

• Bij vorst vlaggen op de winterpositie:
    De vlaggen staan bij ons in de winterperiode ook 'gewoon' op de greens!
    Tenzij er vorst in de grond zit. Dan staan de vlaggen op de winterpositie (voor de green).

• Handicarts verboden of alleen via winterroute.
    Bij vorst zijn handicarts verboden in de baan. Wanneer er geen vorst in de grond zit mag men via de winterroute rijden (fairways en rough VERBODEN!). Deze winterroute krijgt u mee bij de receptie.

Het kan dus bijv. zijn dat de (nacht)vorst tot 10:00 uur in de grond zit en de vlaggen op WINTERPOSITIE voor de greens staan. Na een herkeuring om bijv. 10:15 uur door een greenkeeper kan het dat de vlaggen weer terug gaan op de green en de handicarts ook weer via de winterroute mogen rijden.

• Winter tarieven:
    • 18 holes greenfee 35 euro
    • 9 holes greenfee 25 euro
    • 18 holes introductie (met lid) 25 euro
    • 9 holes introductie (met lid) 20 euro
    • Arrangementen altijd in overleg met de horeca.

Tip:
Kijk voordat u bij ons komt spelen op de website bij de baanstatus of er eventueel speciale omstandigheden zijn (door bijv. het weer)!

Ook geldt de onderstaande plaatselijke (winter) regel

Plaatselijke Regel voor plaatsen, Winterregel

Deze regel is alleen van kracht als naast publicatie van deze Regel op het mededelingenbord (binnen) ook op het mededelingenbord buiten bij de ingang is aangegeven dat de Winterregel 'plaatsen' van toepassing is. De Plaatselijke Regel voor plaatsen kan uitsluitend gelden in de periode van 1 november tot 1 april.

Een bal die op een kort gemaaid gedeelte door de baan ligt mag zonder straf worden opgenomen en schoongemaakt. De speler moet de ligplaats van de bal merken voordat hij opneemt. De speler moet de bal plaatsen binnen 15 centimeter van de oorspronkelijke ligplaats en niet dichter bij de hole, op een plek die niet in een hindernis of op een green is.

Een speler mag zijn bal maar eenmaal plaatsen en wanneer de bal is geplaatst, is deze in het spel. Indien de bal niet stil blijft liggen is regel 20-3d van toepassing. Indien een geplaatste bal blijft stilliggen en daarna beweegt, volgt geen straf en moet de bal gespeeld worden zoals deze ligt, tenzij de bepalingen van een andere Regel van toepassing zijn.

Indien de speler nalaat zijn bal te merken voordat hij deze opneemt, de balmerker beweegt voordat de bal in het spel wordt gebracht of de bal op een andere manier beweegt, bijvoorbeeld door de bal met een stok te verrollen, krijgt hij één strafslag.

Noot: ‘Kort gemaaid gedeelte’ betekent elk gedeelte van door de baan, met inbegrip van de paden door de rough, gemaaid op fairwayhoogte of lager.

Straf voor overtreding van de Plaatselijke Regel

• Matchplay: Verlies van de hole
  • Strokeplay: Twee slagen

Noot: Indien een speler de algemene straf krijgt voor de overtreding van deze Plaatselijke Regel, krijgt hij geen extra straf volgens deze Plaatselijke Regel.

Kijk hier voor alle plaatselijke regels

Waarom zijn er winterregels?

Niels Dokkuma werkt als agronoom voor de NGF. Een agronoom is een teelttechnicus/landbouwkundige en houdt zich bezig met duurzaam onderhoud en beheer van golfbanen.

Veel golfers vragen zich misschien af waarom de vlag op de winterpostitie geplaatst wordt of waarom de golfbaan gesloten is in de winter. In deze video legt Niels uit hoe dat precies zit. In beide gevallen is het niet om de golfer te pesten maar voor behoud van de baan en een betere kwaliteit van de greens vanaf het voorjaar.

Waarom de 'noppen-winterbanden'?