Clubkampioenschap Strokeplay Heren 2018

Geplaatst: 06-06-2018

Ook mij is gevraagd om een stukje te schrijven over de Clubkampioenschappen Strokeplay, die gehouden zijn op 26 en 27 mei.

Zaterdag was een zware dag, waarbij iedereen 2x 18 holes diende te lopen. En met de temperatuur tegen de 30 graden aan, was het een ware uitputtingsslag. Dit maakt een strokeplay wedstrijd wel heel interessant. Naast het weer, was de rough ook heel hoog en de greens waren ook moeilijk te bespelen. Des te belangrijker was het om de bal op de fairway te houden.

Zaterdag speelde ik met Roland van Gestel en Ad Vugts. En zondag weer met Roland en met Frank Werst. Op zaterdag had ik een voorsprong kunnen bewerkstelligen van 3 en 5 slagen op resp. Frank en Roland. Het mooie aan een strokeplay wedstrijd is dat je elke hole je best moet doen, de ene hole om te scoren, de andere om de schade te beperken. De bal oppakken zoals bij een stableford wedstrijd is er niet bij, elke slag telt. Zo gebeurde het dan ook dat de voorsprong die, ik in bijna 10 uur spelen op zaterdag, op de 1e hole op zondag alweer kwijt was. Ik sloeg mijn eerste bal in de rough, we konden deze niet vinden en moest ik met mijn provisionele bal verder. Door een triple bogey was ik in een keer mijn voorsprong kwijt. Echter is golf een raar spelletje, want op hole 2 lukte het me mijn bal op 3 meter van de vlag te krijgen en een eagle te maken en had ik mijn voorsprong weer terug. Hierna had ik het vertrouwen weer dat ik deze wedstrijd kon winnen.

Toch bleef het de hele wedstrijd nog spannend en gingen we gelijk op tot de 17e hole. Daar lukte het me een birdie te maken, waarmee ik genoeg voorsprong had om de titel binnen te slepen. Al om al vond ik het een geweldige ervaring. Het waren mijn eerste kampioenschappen en om dan meteen zo’n spannende wedstrijd te spelen en te winnen, was echt genieten.

Ik wil bij deze al mijn flightgenoten bedanken voor een mooie wedstrijd. Tevens feliciteer ik Ank Stolk voor het behalen van de titel bij de dames en Fini Verstappen voor het behalen van de titel bij het American Strokeplay toernooi.

Ook gaat mijn dank uit naar de organisatie en naar alle deelnemers. Ik hoop jullie volgend jaar allemaal weer te zien, als ik mijn titel hoop te verdedigen. En natuurlijk al eerder bij de Matchplay Kampioenschappen in het eerste weekend van september.

Groeten,

Jan-Pieter Hak