Berichten van de greenkeepers NOVEMBER

Geplaatst: 07-11-2019

Artikel 1: Baanupdate november

WEER:
De afgelopen maand hebben we bijna alle dagen regen gehad op enkele dagen na.
In totaal is er ….  mm gevallen.

Desondanks bleef de baan redelijk bespeelbaar. De handicarts hebben in totaal maar 1 dag niet kunnen rijden. Wij willen de handicarts gebruikers langs deze weg bedanken dat ze zich goed aan de winterroute houden. Als we zien dat dit niet meer nageleefd wordt zullen we maatregelen treffen.

De omgevingstemperatuur bleef vooral 's nachts redelijk hoog, waardoor
het gras zich nog goed kon herstellen van de droogte van afgelopen golfseizoen. Maar door de hoge temperaturen is de ziektedruk wel toegenomen.

GREEN:
We maaien de greens op dit moment 2 à 3 keer per week naargelang de weeromstandigheden. De maaihoogte van de greens is momenteel 5 mm. In de maand november zal de maaihoogte naar 5,5 mm gebracht worden.

Alle greens zijn nog eens belucht geweest met cross pennen van 8 mm dik en doorgezaaid met 100% roodzwenkgras. Na deze bewerking zijn de greens lichtjes bezand met 100% zand M31.

Zolang het gras nog blijft groeien gaan we regelmatig, als de weersomstandigheden het toelaten, de greens bezanden.

ZIEKTES:
Op dit moment zijn er 2 ziektes actief op sommige greens, namelijk: Winterfusarium en Take all patch.

Winterfusarium:
De ziekteverwekker die Fusarium veroorzaakt, is het hele jaar
door in de grond aanwezig, maar het is alleen wanneer de omstandigheden perfect zijn dat hij zich ontwikkelt tot kleine oranje littekens die we nu zien. Zodra we daglicht verliezen en temperaturen beginnen te dalen of te stijgen, ontwikkelt de ziekte zich snel. Het doet dit door
de dunne laag vocht (dauw) te gebruiken om van plant naar plant te gaan en deze te infecteren. Dus hoe kunnen we deze aanvallen minimaliseren?
We proberen de greens regelmatig te beluchten en we gebruiken ook gecertificeerde voedingsstoffen die het effect van de ziekte zullen verminderen (niet stoppen). We gebruiken geen chemische middelen, maar citroenzuur .

Take all patch:
Deze ziekte begint meestal met een lichte rood of bronzige kleur, meestal heeft de ziekte een cirkel als vorm.

De struisgrassen en straatgras sterft in deze ring. Meestal vervagen deze syptomen in de loop van de winterperiode. Waar deze ziekte vandaan komt of wat de oorzaken zijn, zijn we nog aan het onderzoeken. Het kan aan het water liggen, de pH, bemesting, vilt, etc.… Maar we hebben al maatregelen genomen. We hebben na het doorzaaien de greens behandeld met extra Mangaan en ijzersulfaat. Nu hopen dat de ziekte stopt en dat er nog nieuw gras in de kale plekken komt.

WINTER TEEINGGROUNDS:
Zoals eerder in de nieuwsbrief ook al besproken, hierbij ook vanuit de greenkeepers nog extra toelichting over het hoe en waarom van winter teeinggrounds.

De nodige discussies zijn in het clubhuis weer losgebarsten. Waarom alleen vanaf oranje? Bij andere golfbanen spelen ze van alle tees? De greenkeepers spelen geen golf? Dat is toch geen golf, etc. etc.

Toelichting:
De schade die op verschillende tees zullen plaats vinden kan groot zijn. Wanneer in het voorjaar de wedstrijden weer beginnen zijn de kale plekken op de tees nog niet hersteld. In het voorjaar kan het soms lang duren wanneer het gras kiemt
en begint te groeien. De grond is koud en het weer is meestal niet ideaal. Dus de kans is groot dat de winterschade pas hersteld is tijdens de zomerperiode. Nu met deze maatregel zijn wij ervan overtuigd dat we bij de aanvang van de wedstrijden nog mooie teeinggrounds hebben met genoeg plaatsen waar we de teemarkers kunnen zetten.

En golfen in de winter is een ander soort golf, dus probeer te genieten van de mooie dagen die in deze periode zullen komen!

Artikel 2: Chemie op sportvelden / accommodaties

Hierbij ook nog een interessant artikel voor alle golfers met achtergrond informatie over het gebruik van chemie op sportvelden / accommodaties. Op deze manier ben en blijf je op hoogte over de ontwikkelingen in het heden en de naije toekomst m.b.t. het gebruik van chemie op o.a. golfbanen

Daarbij merken we op dat wij de aankomende jaren alleen pesticiden  gebruiken als het nodig is en dat we de IPM piramide (die ook op de banner staat in de entree van het clubhuis) verder gaan toepassen.