Bericht van de greenkeepers: de ziekte dollarspot

Geplaatst: 06-10-2017

De greenkeepersstaff wil eerst en vooral de mensen bedanken die deelgenomen hebben aan de greenkeeperswedstrijd en  aan de mensen die gewoon vrijblijvend een gift hebben gedaan voor de greenkeeperskas. BEDANKT !!!

De herfst  is in aantocht, de eerste bladeren zijn aan het kleuren en aan het vallen, de grasgroei wordt al minder, de dauw blijft langer op het gras, de rol van de bal wordt minder, de zon is niet meer zo krachtig, af en toe regen en …

U heeft dit jaar weer op bijna alle greens de dollarspot kunnen waarnemen. Op de ene green was het erger dan op een andere green. De ziekte is weer begonnen begin van de zomer en is actief geweest tot begin van de maand september. Het is een schimmel die de plant van het bladpunt naar de kroon beschadigd. Dollarspot ontwikkeld snel bij een temperatuur van 15C tot 32 C in combinatie met hoge luchtvochtigheid. Deze factoren bevorderen de groei van deze ziekte. Er is 1 grote ziektepiek geweest aan het einde van de maand juli. Yoen hebben we 1 keer ingegrepen met een chemisch middel. Dit is tegen mijn principe maar toen was de ziektedruk te groot. Na deze bestrijding is de ziekte geremd en is nog lichtjes actief geweest tot in september. Dollarspot wordt veroorzaakt wordt door de schimmel Sclerotinia homoecarpa en dat is de ergste grasziekte wereldwijd. Dollarspot komt voor op alle grassoorten. Van alle fungicide die in de wereld verkocht worden is 40% bestemd om dollarspot te bestrijden of te voorkomen. Helaas, deze fungus ontwikkelt zeer snel weerstand tegen de gebruikte fungiciden. Dus  heb ik gekozen om met andere middelen en cultuurtechnische maatregelen een oplossing te zoeken. Het is geen gemakkelijke weg maar ik heb gezien dat het gras beetje bij beetje sterker aan het worden is. Het is nog een lange weg en ik hoop dat we de dollarspot in de toekomst kunnen onderdrukken.

Enkele maatregelen die we gaan toepassen of verder gaan testen of onderzoeken:

1. resistente cultivars regelmatig doorzaaien
  2. dauw in de stress periode zo snel mogelijk van het gras doen dmv. sweepborstel of de beregening
  3. de green misschien meer rollen ipv. maaien . Door te maaien komt uit de wonde van het gras suikers vrij. De pathogene zijn dol op deze suikers. Dus de kans is groter dat deze schimmel zich sneller zal vermenigvuldigen
  4. de vilt in de greens verminderen. In de vilt overleven de schimmels. Vilt gaan we verminderen door extra teacompost en biostimulatoren te spuiten , meer bezanden en extra te beluchten
  5. bodemvocht in deze periode iets verhogen maar ook niet te nat. Bij een te droge green neemt de plant te weinig nutrienten op waardoor je misschien een zwakkere plant krijgt die vatbaarder is voor ziektes.
  6. irrigatie alleen in de ochtend zodat de gras plant tijdens de nacht zolang mogelijk droog blijft.
  7. niet te laag maaien.
  8. de grasplant regematig een lichte dosis N geven.

Wij hopen dat onze greens dit najaar nog herstellen van de opgelopen schade.
Ik hoop dat we door deze tekst extra uitleg hebben gegeven over de vervelende ziekte dollarspot.

De greenkeepers.